26 d’abril 2012
La injustícia i la discriminació que pateixen els ciutadans de Catalunya.
Peatges i desobediència
Hèctor López Bofill
L'autopista de peatge és una de les
expressions més feridores de la injustícia i de la discriminació que
pateixen els ciutadans de Catalunya. Arribarem al punt d'estar
finançant doblement les vies ràpides gratuïtes que han proliferat
durant les darreres dècades al centre i al sud de la península ibèrica:
financem les infraestructures espanyoles amb els impostos que paguem a
l'Estat (i que no tornen en forma d'inversions a Catalunya) i financem
l'alliberament dels peatges que resten en aquests mateixos territoris
amb els beneficis que les empreses concessionàries obtenen de les
autopistes catalanes, les úniques rendibles.
Gairebé tan indigne com el sistema radial
d'infraestructures que l'Estat ha imposat a costa de la nostra
espoliació és la complicitat de la classe política catalana amb les
empreses concessionàries. En comptes d'alliberar la infraestructura un
cop amortitzada la inversió, els diversos governs catalans han preferit
allargar la concessió i permetre que les empreses engreixessin el seu
compte de resultats amb beneficis nets i obtinguts sense risc.
Aprofitar-se d'un mercat captiu tot
carregant uns costos de transport exorbitants als ciutadans i a les
empreses productives és més aviat el contrari d'allò que s'associa a la
iniciativa empresarial, a la creativitat, a la lliure competència i al
creixement. Malgrat això, Artur Mas va nomenar Salvador Alemany,
president d'Abertis, empresa titular de la major part de concessions de
les autopistes catalanes, president del consell assessor per a la
reactivació econòmica. Aquest gest es pot relacionar ben bé amb una
manifestació una mica peculiar d'allò que Mas entén per “mentalitat
empresarial” o per declarar-se business friendly: el
capitalisme de diari oficial, del negoci segur i de com xuclant els
diners dels catalans es poden pagar les penyores a Espanya i rebentar
els concursos internacionals.
Però el comportament del govern de CiU en
aquest àmbit almenys ha estat coherent i no ha presentat cap
oscil·lació respecte a les accions dels darrers governs Pujol, època en
la qual es van allargar les concessions d'algunes de les autopistes ja
amortitzades (Terrassa-Manresa; Garraf o Túnel del Cadí). Més
sorprenent és l'actitud d'ERC que, després d'engegar justament a finals
dels noranta una memorable campanya per defensar la Catalunya lliure de peatges
en formar el tripartit, a partir del 2003, l'alliberament de les
autopistes de pagament va caure de l'agenda política del partit i no hi
va haver cap temptativa per influir en els governs de Maragall o de
Montilla per modificar el règim de les concessions prorrogades per CiU.
Al contrari, el tripartit va ser prolífic a pactar peatges a l'ombra i a
impedir que es construïssin autovies alternatives als trams de
pagament, de manera que encara avui, en ple 2012, per exemple, no
s'uneixen les dues zones més urbanitzades i industrialitzades del
Principat, el Camp de Tarragona i l'àrea metropolitana de Barcelona, amb
cap via ràpida lliure de peatge.
Amb aquests antecedents dubto que la
crida a ERC perquè s'afegeixi a la campanya #novullpagar tingui alguna
mena de seguiment per part de la cúpula del partit malgrat l'entusiasme
amb el qual Joan Tardà ha rebut la iniciativa, com tampoc no la tindrà
amb qualsevol dels partits polítics que carreguen amb crèdits amb les
entitats bancàries que participen en el negoci de les autopistes.
És interessant fixar-se en l'exemple de
les empreses concessionàries dels peatges perquè en ell conflueixen
bona part de les misèries que ens confinen a la relació de dominació
política amb Espanya, al tractament colonial i al vassallatge fins i
tot d'aquells que tot i defensar un projecte d'emancipació nacional a
l'hora de la veritat es veuen tenallats per les imposicions dels poders
fàctics. No hem d'oblidar que en les esmentades empreses trobem els
apòstols d'aquells cercles de poder que van emergir durant el
franquisme i fonamenten el seu negoci no sols en la unitat d'Espanya
sinó en la decisió espanyola de drenar els recursos de Catalunya.
Segurament la major part d'aquests poders no tenen cap incentiu per
assolir una Catalunya independent ja que, amb tota probabilitat, el
govern de l'estat català aboliria els seus negocis basats en la
discriminació dels catalans i en la seva espoliació, però ja hem vist
quina relació tenen amb ells la Convergència que diu haver posat el
rumb cap a Ítaca o l'Esquerra Republicana d'un Oriol Junqueras que poc
després d'assumir la presidència del partit es va a afanyar a impartir
una conferència al Cercle d'Economia per quedar bé amb alguns d'aquests
enemics de la Catalunya lliure.
Com pot comprovar el lector moltes coses
es poden haver destapat amb la valenta acció de Josep Casadellà de
negar-se a pagar el peatge. La primera, una actitud de rebel·lia, de
desobediència que, com succeeix en àmbits tan diferents com el de la
defensa del català a l'escola, la lluita contra l'espoliació fiscal o,
en general, la ruptura amb Espanya, és l'únic gest vàlid i creïble per
promoure un canvi en el sistema que, com hem vist, la majoria de
l'estament polític no està en condicions d'impulsar.
I, en un altre sentit, potser negar-se a
pagar els peatges permetrà a d'altres sectors conscients del greuge que
pateix Catalunya però poc permeables a l'imaginari cultural i
lingüístic català afegir-se a les reivindicacions nacionals que són
també les reivindicacions per la justícia i pel seu benestar.
* Article publicat al diari El Punt - Avui
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
(Atom)
Blog Archive
- 2021 (6)
- 2014 (23)
- 2013 (99)
-
2012
(145)
- de desembre(18)
- de novembre(17)
- d’octubre(10)
- de setembre(11)
- d’agost(12)
- de juliol(11)
- de juny(12)
- de maig(8)
-
d’abril(13)
- Discurs íntegre de Joan Fuster a l'aplec de Castel...
- La injustícia i la discriminació que pateixen els ...
- Bosc: "‘la gent, a Catalunya, s'està acostant a la...
- CIU-Mas, Mas-CIU, no val o no vol per a la Indepen...
- "Catalunya porta intervinguda des de 1714"
- Discurs sobre l'ANC, territorial de Cercs.
- Millor i més segur fer gan SCI "Solidaritat 2014"
- La Catalunya independent, com a país normal, tindr...
- "Els idus de març" i l'ideal de Catalunya.
- Bona Pasqua ... Catalunya! Ben aviat lliure, justa...
- VilaWeb.cat És l'hora! preparem-nos pel molt prope...
- La crisi permanet de Catalunya es diu Espanya, i e...
- Siguem Independents i confederem tots els països d...
- de març(11)
- de febrer(15)
- de gener(7)
- 2011 (124)
- 2010 (46)
- 2009 (2)
Arxiu del blog
-
►
2013
(99)
- ► de novembre (1)
- ► de setembre (4)
-
▼
2012
(145)
- ► de desembre (18)
- ► de novembre (17)
- ► de setembre (11)
-
▼
d’abril
(13)
- Discurs íntegre de Joan Fuster a l'aplec de Castel...
- La injustícia i la discriminació que pateixen els ...
- Bosc: "‘la gent, a Catalunya, s'està acostant a la...
- CIU-Mas, Mas-CIU, no val o no vol per a la Indepen...
- "Catalunya porta intervinguda des de 1714"
- Discurs sobre l'ANC, territorial de Cercs.
- Millor i més segur fer gan SCI "Solidaritat 2014"
- La Catalunya independent, com a país normal, tindr...
- "Els idus de març" i l'ideal de Catalunya.
- Bona Pasqua ... Catalunya! Ben aviat lliure, justa...
- VilaWeb.cat És l'hora! preparem-nos pel molt prope...
- La crisi permanet de Catalunya es diu Espanya, i e...
- Siguem Independents i confederem tots els països d...
-
►
2011
(124)
- ► de desembre (6)
- ► de novembre (12)
- ► de setembre (15)
-
►
2010
(46)
- ► de desembre (7)
- ► de novembre (7)
- ► de setembre (7)
0 Comentaris:
Publica un comentari a l'entrada